Bewuste stap naar een milieuvriendelijker proces
Hoewel de Engelstalige naam anders doet vermoeden is Filling Pieces op en top Nederlands. Het sneaker label werd in 2010 opgericht door Amsterdammer Guillaume Philibert en timmert sindsdien hard aan de weg. De naam Filling Pieces verwijst naar het gat tussen high end sneakers en streetwear dat Philibert met zijn merk wilde vullen. Philiberts missie bleek succesvol want na 5 jaar waren zijn schoenen al in meer dan 300 winkels in 38 landen te koop.
Filling Pieces is zich zeer bewust van het feit dat iedere beslissing van een modebedrijf impact heeft op het milieu. Er wordt dan ook voortdurend gezocht naar milieubewustere oplossingen voor het produceren van hun collecties. Zo werkten ze voor de Court 683 met leer van de Trace your Leather Cooperative (TLC), wederom een Engelse naam voor een Nederlands bedrijf, ditmaal uit Dongen (NB).
TLC heeft zich tot doel gesteld de transparantie van de leerketen te vergroten, zodat bedrijven en consumenten weloverwogen kunnen kiezen voor duurzaam vervaardigd leer, dat geen negatieve impact heeft op mens en milieu. De koeien, die de huiden leveren voor dit leer, zijn te traceren tot aan hun eigenaars en hebben een goed leven gehad. Bij de looiing van het leer worden zo min mogelijk schadelijke stoffen, water en elektra gebruikt.
De upper van de Court 683 is gemaakt van TLC leer. In plaats van een traditionele rubberzool is de sneaker voorzien van een EVA-equivalent, gemaakt van suikerriet waardoor het gebruik van aardolie uit het productieproces is geëlimineerd.
En dan nog over de naam: 683 verwijst naar de extra productiekosten van €6,83 per paar Courts die vervaardigd zijn met behulp van de milieubewuste materiaalkeuzes van Filling Pieces.
Het SchoenenMuseum mocht onlangs de Court 683 toevoegen aan de verzameling dankzij een schenking van Filling Pieces. Naast de missie om het Nederlandse schoenproduct te verzamelen en te tonen, heeft het museum zich ook ten doel gesteld om waar mogelijk bij te dragen aan de kennis van producenten, ontwerpers én consumenten over duurzaamheid in de schoenindustrie. Het verhaal van de Court 683 sluit hierbij goed aan.